نسخه مناسب چاپ

بسم‌­الله‌الرّحمن‌الرّحيم

و الحمدلله ربّ العالمين و الصّلاه و السّلام علي سيّدنا و نبيّنا ابي­‌القاسم المصطفي محمّد.



 ان‌شاءالله بر همه‌ي شما برادران عزيز مبارك باشد؛ هم بر فارغ‌التّحصيلان اين دانشگاه، هم بر واردشدگان و سردوشي‌بگيراني كه ان‌شاءالله با طيّ مراحل تحصيلي و تمريني به رتبه‌ي پاسداري خواهند رسيد.



 ماه شعبان است، ماه بارش رحمت الهي است. اگر انسان فقرات مناجات شعبانيّه و ادعيّه‌ي ماه شعبان در شب نيمه و ديگر دعاها و اعمال را نگاه كند، احساس ميكند كه ماه شعبان يك ظرف زماني بسيار ارزشمندي است براي بهره‌گيري از رحمت پروردگار. شما جوانهاي عزيز، با دلهاي پاك، با روحهاي آماده، ميتوانيد خيلي بهره بگيريد و اميدوارم كه ان‌شاءالله از بركات اين ماه و از رحمت الهي در اين ماه بهره بگيريد.



 يكي از برجسته‌ترين خصوصيّات ماه شعبان مسئله‌ي ولادت باسعادت قطب عالم امكان، حضرت بقيّهالله (ارواحنا فداه) است. برجستگي اين روز و شب با اين ولادت بزرگ بسيار بيشتر و مضاعف شده است. البتّه شب نيمه‌ي شعبان شب مباركي است، شب دعا است، شب مناجات است، گفته شده است كه از موارد ليلهالقدر است، لكن با اين ولادت همه‌ي اينها مضاعف ميشود. يك توجّهي به وجود مقدّس بقيّهالله (ارواحنا فداه) بكنيم با چند نكته­‌ي كوتاه در مورد آن بزرگوار. البتّه در درجه‌ي اوّل، بايد تبريك عرض بكنيم به همه‌ي شما اين ميلاد را‌، اين ايّام را، اين شيريني ولادت باسعادت آن بزرگوار را. ماه شعبان، از اوّل تا آخر، ماه الطاف الهي و شيريني‌ها و چشم­‌روشني‌ها است. البتّه امسال متأسّفانه با اين حادثه­‌اي كه در معدن پيش آمد،(۲) ما داغدار شديم، و قبل از آن­‌هم حادثه‌ي مربوط به مرزبانان ما در جنوب كشور(۳) دلها را افسرده كرد و داغدار كرد، وليكن ماه، ماه شادي و دلباختگي دلباختگان اهل‌بيت (عليهم‌السّلام) است.



 در مورد امام زمان (عجّل‌الله‌له‌الفرج و سلام‌الله‌عليه) نكته‌ي اوّل اين [است] كه اين بزرگوار داعي‌الله است. نگاه به آن بزرگوار وسيله‌اي است براي عرض ارادت و عبوديّت به درگاه حضرت حقّ متعال. اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا داعيَ ‌اللهِ وَ رَبّانيَّ آياتِه؛(۴) همه‌چيز، همه‌ي انبيا، همه‌ي اوليا، همه‌ي مقدّسات، همه‌ي ارواح طيّبه كه نورافشاني ميكنند بر زندگي ما، بر عالم ما، بر همه‌ي عالم وجود، آيات حقّند، جلوه‌هاي حضرت پروردگارند؛ اين نكته‌اي است كه بايد توجّه داشت. به امام زمان توجّه ميكنيم، توسّل ميكنيم، در مقابل آن بزرگوار عرض خاكساري ميكنيم، براي اينكه اين خاكساري به ذات احديّت برسد و پيش خداي متعال اظهار عبوديّت كرده باشيم.



 دوّم اينكه نام اين بزرگوار و ياد اين بزرگوار، دائماً به ما يادآوري ميكند كه طلوع خورشيدِ حق و عدل در پايان اين شب ظلماني، قطعي است. انسانها گاهي كه امواج متراكم ظلمت و ظلم را مشاهده ميكنند، مأيوس ميشوند. ياد امام زمان نشان‌دهنده‌ي اين است كه خورشيد طلوع خواهد كرد، روز خواهد آمد؛ بله، ظلمات هست، ظالمان و تاريكي‌آفرينان هستند در دنيا، و قرنهاي متمادي بوده‌اند امّا پايان اين شب سياه و ظلماني، قطعاً طلوع خورشيد است؛ اين آن ‌چيزي است كه اعتقاد به امام زمان به ما مي‌آموزد؛ اين وعده‌ي تضمين‌شده‌ي پروردگار است: اَلسَّلامُ‌ عَلَيكَ‌ اَيُّهَا العَلَمُ‌ المَنصوبُ وَ العِلمُ المَصبوبُ وَ الغَوثُ وَ الرَّحمَهُ الواسِعَهُ وَعداً غَيرَ مَكذوب‌؛(۵) وعده‌ي تخلّف‌ناپذير الهي است. در اوّل زيارت [هم دارد]: اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا وَعدَ اللهِ الَّذي ضَمِنَه؛(۶) وعده‌اي كه تضمين‌شده است از طرف پروردگار، ظهور اين بزرگوار است. بنابراين اين هم نكته‌ي دوّم است. معتقدين به ظهور وليّ‌عصر و وجود وليّ‌عصر (ارواحنا فداه) هيچ‌گاه دچار نااميدي و يأس نميشوند، و ميدانند كه قطعاً اين خورشيد طلوع خواهد كرد و اين تاريكي‌ها و اين سياهي‌ها را برطرف خواهد كرد.



 نكته‌ي سوّم اين است كه ما مأمور به انتظاريم؛ انتظار يعني چه؟ انتظار به معناي مترصّد ‌بودن است. در ادبيّات نظامي يك‌ چيزي داريم به نام «آماده‌باش»؛ انتظار يعني «آماده‌باش»! بايد «آماده‌باش» باشيم. انسان مؤمن و منتظر، آن‌كسي است كه در حال «آماده‌باش» است. اگر امام شما كه مأمورِ به ايجاد عدالت و استقرار عدالت در كلّ جهان است، امروز ظهور بكند، بايد من و شما آماده باشيم. اين «آماده‌باش» خيلي مهم است؛ انتظار به اين معنا است. انتظار به معناي بي‌‌صبري كردن و پا به زمين كوبيدن و چرا دير شد و چرا نشد و مانند اينها نيست، انتظار يعني بايد دائم در حال «آماده‌باش» باشيد.



 نكته‌ي چهارم و آخر [اينكه] اين انتظار، مستلزم صلاح و عمل است؛ بايد خودمان را اصلاح كنيم، بايد اهل عمل به آن چيزي باشيم كه دل آن بزرگوار را شاد ميكند. اگر بخواهيم اين‌جور عمل بكنيم و اين صلاح و اصلاح را براي خودمان فراهم بكنيم، طبعاً نميتوانيم به عمل فردي اكتفا كنيم. در محيط جامعه، در محيط كشور، در محيط جهاني هم وظايفي هست كه بايد انجام بدهيم؛ اين وظايف چه هستند؟ اين همان چيزي است كه نياز دارد به بصيرت، نياز دارد به معرفت، نياز دارد به نگرش جهاني، نياز دارد به روشن‌بيني؛ اين آن چيزي است كه شما جوان عزيز فعّالِ امروز به آن موظّفيد.



 خب، در مورد دانشگاه افسري امام حسين؛ اوّلاً مبارك است بر شما كه در اين دانشگاه هستيد، درس خوانديد يا درس خواهيد خواند؛ اين خيلي فرصت باارزش و مغتنمي است؛ ثانياً، اين دانشگاه محلّ سر برآوردن نهالهايي است كه در زمين مستعدّي نشانده شده‌اند. اين دانشگاه، آنجايي است كه ميتواند انسانهاي مستعد را به نقطه‌اي برساند كه هر انسان بامعرفت برجسته‌اي وقتي به آن نقطه نگاه ميكند، نسبت به آن غبطه بخورد. كسي مثل امام بزرگوار ما، آن شخصيّت عظيم، آن شخصيّت معنوي، آن عالم به دين، آن فقيه، آن حكيم -آدم كوچكي نبود امام- وقتي نگاه ميكند به جايگاه رزمندگان اسلام و شهيدان اين راه، با غبطه نگاه ميكند؛ در فرمايشات ايشان، اين به تكرار شنيده شده است؛ اين دانشگاه، انسانها را، جوانها را به آنجا ميرساند. اين دانشگاه مصداق اين آيه‌ي شريفه است: كَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَهُ فَئازَرَهُ فَاستَغلَظَ فَاستَويٰ‌ عَليٰ سُوقِهٖ يُعجِبُ‌ الزُّرّاعَ‌ لِيَغيظَ بِهِمُ الكُفّار؛(۷) آن كساني كه اين مزرعه را آماده كرده‌اند، خودشان گاهي از محصولات اين مزرعه به شگفت مي‌آيند! مزرعه‌ي بابركتي است و ميتواند اين‌جور نهالهاي بارآوري و پُرباري را پرورش بدهد و به جامعه تقديم كند. لِيَغيظَ بِهِمُ الْكُفّار؛ و كفّار هم از اين انساني كه در اينجا پرورش پيدا ميكند، دچار غيظ و خشم و غضب ميشوند.



 امروز اگر نگاه كنيم در بين قشرهاي جامعه‌ي ما، چند قشرند كه در تبليغات بين‌المللي استكبار، در اظهارات سياسيّون استكبار، در رفتارهاي توطئه‌گرانه‌ي استكبار، نشانه‌ي بغض استكبار نسبت به اين چند قشر آشكار است؛ در رأس اينها سپاه پاسداران است. چرا؟ با سپاه چرا اين‌قدر بدند؟ با اين جوان برومندي كه تربيت ميشود، رشد ميكند، قد ميكشد در معنويّت، چرا اين‌قدر دشمنند؟ چون مايه‌ي اقتدار كشور است؛ اين نكته خيلي مهم است. علّت دشمني آنها اين است كه اين مجموعه، مايه‌ي اقتدار كشور است. هر چيزي كه مايه‌ي اقتدار ايران اسلامي باشد مبغوض آنها است، مورد كينه‌ي آنها است، مورد غيظ آنها است.



 دو سه نمونه‌ي ديگر هم وجود دارد، آنها را هم عرض بكنم. علم هم مايه‌ي اقتدار است؛ پيشرفت علمي ما هم مورد غيظ و غضب آنها است. ديديد، آدم فرستادند دانشمند هسته‌اي ما را ترور كردند، يعني دانه دانه شناسايي كردند، مسيرهايشان را پيدا كردند، به مزدورها پول دادند كه بيايند آنها را ترور بكنند. علم و عالم ازجمله‌ي چيزهايي است كه آنها را به غيظ و غضب مي‌آورد.



 اقتصاد قوي و مستقلّ كشور ما هم مايه‌ي اقتدار ما است لذا با آن مخالفند. تحريم ميكنند، براي اينكه اقتصاد را ضربه بزنند؛ تدابير گوناگوني به كار ميبندند كه اي كاش اقتصاددان‌هاي مؤمن ما بيايند براي مردم تشريح كنند تدابيري را كه دشمنان ما در آن سوي مرزها به كار ميبرند تا ما نتوانيم در داخل، اقتصاد محكم و مستقل و قوي داشته باشيم؛ چرا؟ چون اقتصاد مايه‌ي اقتدار است و يك كشوري كه اقتصاد محكمي دارد، اين كشور يك وسيله‌ي اقتدار دارد.



 قدرت نظامي، مايه‌ي اقتدار است. مي‌بينيد، درباره‌ي مسائل موشكي چه جنجالي در دنيا راه مي‌اندازند، كه ايران موشك دارد، ايران موشك دقيق دارد. بله، ما موشك داريم، موشك دقيق [هم] داريم؛ موشك ما هدف را از فاصله‌ي چند هزار كيلومتري با فاصله‌ي چند متري قادر است بزند؛ اين را با قدرت به دست آورديم، با قدرت حفظ ميكنيم، با قدرت افزايش خواهيم داد؛ ان‌شاءالله. با اين هم چون مايه‌ي اقتدار كشور است مخالفند، با آن دعوا دارند، غيظ و غضب دارند. مي‌بينيد چه ميكنند در دنيا.



 عنصر نظامي فداكار هم مايه‌ي اقتدار است؛ علاوه بر سازمانهاي نظامي، يك عنصر نظامي فداكار، يك صيّاد شيرازي، يك شهيد شوشتري و خودِ يك انسان فداكار هم كه يك عنصر نظامي است و فداكار و صادق است، مورد غيظ و غضب است. اينها در جنگ به شهادت نرسيدند، اينها ترور شدند؛ يعني شناسايي شدند، تعقيب شدند و ترور شدند، براي خاطر اينكه خودشان را به‌عنوان يك مانعي در مقابل دست‌اندازي دشمن نشان ميدادند و مايه‌ي اقتدار كشور بودند؛ [پس] با آنها هم دشمنند.



 ايمان و حيا و اخلاق جوانان هم مايه‌ي اقتدار است، [لذا] با آن دشمنند. اين‌همه در فضاي مجازي و در رسانه‌ها فعّاليّت ميكنند، ميلياردها خرج ميكنند براي اينكه بتوانند از جوان ايراني اخلاق را، ايمان را، پايبندي به شريعت را، حيا را سلب كنند و بگيرند؛ چرا؟ چون اينها مايه‌ي اقتدار كشور است. با جوان مؤمن متشرّعِ با‌حياي باايمان كه در مقابل اين وسايل شهوت‌انگيز نميلغزد و ميتواند خودش را نگه دارد، و براي كشور مايه‌ي اقتدار است؛ دشمنند.



 روحيّه‌ي جهاد و مقاومت در ملّت يكي از مايه‌هاي اقتدار است، لذا با روحيّه‌ي جهاد و مقاومت دشمنند. در ادبيّات استعماري جهاني به روحيّه‌ي مقاومت، به روحيّه‌ي جهاد، تهمتِ خشونت ميزنند؛ خشونت، تندرَوي -كه متأسّفانه گاهي ما هم از آنها ياد ميگيريم و همانها را تكرار ميكنيم- اين به‌خاطر اين است كه روحيّه‌ي جهاد و شهادت مايه‌ي اقتدار است براي يك كشور.



 خب، اينها همه مايه‌ي اقتدارند و همه مبغوضند، امّا آن چيزي كه حافظ امنيّت است، در درجه‌ي بالاتري از امنيّت قرار دارد؛ مجموعه‌اي كه ميتواند امنيّت كشور را حفظ كند اهمّيّت بيشتري دارد. براي همين است كه با مجموعه‌هاي حافظ امنيّت -كه نيروهاي مسلّح ازجمله‌ي مهم‌ترين اينها هستند- مخالفند؛ به‌خاطر اينكه اگر امنيّت نبود، علم هم نيست، اقتصاد هم نيست، ابتكار هم نيست. آن چيزي كه موجب ميشود يك كشور بتواند دانشمند تربيت كند، بتواند در بخشهاي مختلف رشد كند، وجود امنيّت است. بستر امنيّت براي يك كشور از همه‌چيز مهم‌تر و لازم‌تر است. آن چيزي كه حافظ امنيّت كشور است، موجب ناراحتي آنها است؛ [لذا] تلاش ميكنند اين امنيّتي را كه در كشور وجود دارد از بين ببرند. اين يكي از نكات بسيار مهم است.



 خب، برادران عزيز من، فرزندان عزيز من، جوانان عزيز من! ما امروز «دولت مقاومت»ايم. دولت مقاومت خيلي مهم است. دولت مقاومت با فلان سازمان مقاومت فرق دارد، با فلان جريان مقاومت در فلان كشور فرق دارد، با فلان شخصيّت مقاومت فرق دارد. [البتّه] با آنها هم دشمنند؛ استكبار جهاني كه اهل زياده‌طلبي است، اهل تجاوز است، اهل دست‌اندازي به همه‌ي ثروتهاي مادّي و معنوي ملّتهاي عالم است، با هر عنصر مقاومت مخالف است، [لذا] با سازمانهاي مقاومت هم مخالف است، با انسانهاي مقاوم هم مخالف است، امّا اينها كجا و دولت مقاومت كه بر اساس مقاومت تشكيل بشود، كجا! جمهوري اسلامي دولت مقاومت است؛ دولت مقاومت كه سياست دارد، اقتصاد دارد، نيروي مسلّح دارد، حركات بين‌المللي دارد، منطقه‌ي نفوذ وسيع در درون كشور و بيرون كشور دارد؛ اين بسيار مهم است، و با هيچ عنصر مقاومت ديگري قابل مقايسه نيست. براي همين است كه دشمني‌ها از همه‌جاي دنيا -چه از سوي قدرت‌طلبان، چه از سوي نوكران قدرت‌طلبان- متوجّه جمهوري اسلامي است.



خب، «دولت مقاومت» يعني چه؟ يعني تسليم زورگويي نشدن، تسليم زياده‌طلبي نشدن، در موضع اقتدار ايستادن. دولت مقاومت در موضع اقتدار قرار ميگيرد. ببينيد، دولت مقاومت نه اهل تجاوز است، نه اهل سلطه‌طلبي و دست‌اندازي به ملّتها و كشورها است، نه اهل فرو رفتن در لاك دفاعي و موضع انفعال است؛ هيچ‌كدام از اينها نيست. بعضي خيال ميكنند اگر ما بخواهيم خودمان را از تهمت سلطه‌طلبي و اقتدارطلبي بين‌المللي و منطقه‌اي بركنار كنيم، بايد برويم در لاك دفاعي؛ اين‌جوري نيست. در لاك دفاعي نميرويم، در موضع انفعال قرار نميگيريم، بلكه ما در موضع «اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَ مِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّكُم»(۸) قرار ميگيريم. در موضعي قرار ميگيريم كه در اين آيه‌ي شريفه از آن تعبير شده است به «تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّكُم»؛ «تُرهِبونَ بِه» يعني چه؟ «تُرهِبونَ بِه» همان چيزي است كه در ادبيّات سياسي امروز به آن «قدرت بازدارندگي» ميگويند. جمهوري اسلامي در جايگاهي قرار ميگيرد كه داراي قدرت بازدارندگي است؛ داراي اقتدار بازدارنده است؛ ميخواهند اين اقتدار نباشد.



 آنچه جمهوري اسلامي دارد، آنچه تاكنون تحصيل كرده است -كه با ابتكار خود و با همّت خود تحصيل كرده است و رهين منّت هيچ دولت و هيچ قدرت ديگري نيست- براي بازدارندگي و براي داشتن اقتدار بازدارنده به دست آورده است و تحصيل كرده است، بعد از اين­‌هم در اين راه پيش خواهد رفت. ما، بعد از اين­‌هم، تا آنجايي كه بتوانيم و با همه‌ي همّتمان، با همه‌ي تلاشمان‌، با همه‌ي استعداد نيروي انساني­‌مان كه كم هم نيست، در راه افزايش قدرت بازدارندگي پيش خواهيم رفت و آن را به كار خواهيم گرفت، براي اينكه دشمن به فكر تعرّض نيفتد و بداند كه اگرچنانچه تعرّض كرد، ضربه‌ي محكمي خواهد خورد، واكنش سختي خواهد ديد. من مدّتها قبل(۹) گفتم دوران «بزن و دررو» به جمهوري اسلامي ديگر گذشته است؛ اينكه بيا بزن و دررو، [ديگر] اين‌جوري نيست؛ اگر زدند پايشان گير مي‌افتد؛ شروع ممكن است با آنها باشد امّا تمام كردن ديگر با آنها نيست و در اختيار آنها نيست. اين همان قدرتي است كه دشمن از آن بيمناك است؛ اين همان اقتداري است كه دشمن مايل نيست كه جمهوري اسلامي آن را داشته باشد.



 خب، دشمن چه چيزي را هدف گرفته؟ من اين را به شما ميگويم. شما برادران عزيز من، فرزندان من و جوانان من هستيد. گزارشي هم كه فرماندهان عزيز ما اينجا دادند، نشان ميدهد كه شما علاوه بر آموزش نظامي، آموزش بصيرت و معنويّت و نگاه سياسي و مانند اينها هم داريد. دشمن دنبال چيست؟ هدف دشمن در جمهوري اسلامي چيست؟ دشمن چه چيزي را هدف گرفته است؟ من عرض ميكنم دشمن يك هدف كوتاه‌مدّت دارد، يك هدف ميان‌مدّت دارد، يك هدف بلند‌مدّت دارد. هدف كوتاه‌مدّت دشمن به هم زدن امنيّت كشور است، ايجاد آشوب و فتنه در كشور است، از بين بردن اين افتخار بزرگ است كه جمهوري اسلامي بحمدالله از آن برخوردار است. ما در يك منطقه‌ي پر از تشنّج، پر از ناآرامي، بلكه در يك دنياي پر از تشنّج و ناآرامي، توانسته­‌ايم محيط امني را براي كشور خودمان به وجود بياوريم. اين [كار] را ملّت كرده است، اين را مسئولين دلسوز انجام داده‌اند‌، اين را آگاهي‌ها و هشياري‌ها و به‌روزبودن‌ها به وجود آورده است؛ ميخواهند اين را از ملّت بزرگ ايران بگيرند. يكي از مهم‌ترين اهداف يا شايد مهم‌ترين هدف كوتاه‌مدّت دشمن، اين است كه بتوانند امنيّت را از كشور سلب كنند. من بعد در اين زمينه باز يك جمله‌ي ديگر عرض خواهم كرد.



 هدف ميان‌مدّت آنها مسئله‌ي اقتصاد كشور است، مسئله‌ي معيشت مردم است. اقتصاد بايستي حركت نكند، معيشت مردم بايستي لنگ بماند، كار و توليد بايد در كشور پايين بماند، بيكاري بايد به‌عنوان يك بلا در كشور عموميّت پيدا كند، مردم بايستي از جمهوري اسلامي و از نظام اسلامي به‌خاطر مشكلات معيشتي نااميد و مأيوس بشوند. اين هدف دشمن است؛ دنبال اين هستند، دارند تلاش ميكنند، برايش برنامه‌ريزي ميكنند، به قول خودشان اتاقهاي فكر تشكيل ميدهند، براي اينكه بتوانند اين كار را در كشور ما انجام بدهند. اين هدف ميان‌مدّت آنها است كه دنبالش هستند. ما وقتي اين هدف را فهميديم، آن‌وقت بايد علاج بكنيم؛ علاج هم ميتوانيم بكنيم، اگر به خود بياييم، يك­‌قدري توجّه كنيم، دنبال كنيم. اگر همين شعاري را كه ما اوّل سال مطرح كرديم -«اقتصاد مقاومتي؛ توليد ملّي و اشتغال»- دنبال بكنيم، آن نقشه‌ي دشمن مسلّماً از بين خواهد رفت؛ همچنان‌كه اگرچنانچه متوجّه باشيم و آماده باشيم براي برخورد و مواجهه‌ي با آن هدف كوتاه‌مدّت و هدف نزديك كه مسئله‌ي ناامني است و ايجاد ناامني و ايجاد فتنه و آشوب، قطعاً خواهيم توانست آن را خنثي كنيم.



 هدف بلند‌مدّت هم، اصل نظام اسلامي است. يك روزي صريحاً ميگفتند كه نظام اسلامي بايد از بين برود؛ بعد ديدند اين حرف، حرفي است كه به ضررشان تمام ميشود و اوّلاً، نميتوانند و در آن ميمانند و آبرويشان پيش طرف‌دارانشان، دولتهاي وابسته و مزدورشان در دنيا ميرود؛ [لذا] آمدند اين را تعديل كردند و گفتند: تغيير رفتار جمهوري اسلامي. بنده همان‌وقت به مسئولين عزيز كشور گفتم: آقايان! توجّه داشته باشيد كه تغيير رفتار، با تغيير نظام هيچ فرقي ندارد. معناي تغيير رفتار اين نيست كه اگر صبح ساعت هفت مي‌آمديم، حالا هفت و نيم يا شش و نيم بياييم. تغيير رفتار يعني اينكه راه اسلام را ميرفتيم، راه انقلاب را ميرفتيم، خطّ امام را ميرفتيم، حالا زاويه بگيريم؛ اوّل ۲۰ درجه، بعد ۴۵ درجه، بعد ۹۰ درجه، بعد ۱۸۰ درجه در طرف مقابل حركت بكنيم؛ تغيير رفتار يعني اين؛ يعني همان از بين بردن نظام اسلامي؛ اين هدف بلندمدّت آنها است. بنابراين، هدف دشمن اينها است. دشمن، دشمن است؛ از هرچه كه بتواند اِعمال دشمني بكند، استفاده خواهد كرد.



 يك كلمه [هم] راجع به انتخابات عرض بكنم. انتخابات، يكي از آن زمينه‌هايي است در كشور كه [هم] ميتواند مايه‌ي اعتلاء و آبرو بشود، هم ميتواند مايه‌ي ضعف و سستي و ايجاد مشكلات بشود؛ انتخابات اين‌جوري است. اگر مردم شركت كنند، با نظم شركت كنند، با اخلاق حركت بكنند، حدود اسلامي را رعايت بكنند، قانون را همه رعايت بكنند، اين مايه‌ي آبرو و عزّت نظام جمهوري اسلامي است؛ و اگر قانون‌شكني كنند، اگر بد‌اخلاقي كنند، اگر با حرفهاي خود، دشمن را به خودشان اميدوار كنند، انتخابات به ضرر ما تمام خواهد شد. ما براي انتخابات تازه‌كار نيستيم. ما ۳۷ سال، ۳۸ سال است كه با انتخابات سروكار داريم -قبلها، هر سالي تقريباً يك انتخابات بود؛ حالا هم چند سالي است كه هر دو سال يك بار، يك انتخابات بزرگ در اين كشور به راه مي‌افتد- ما مجرّبيم در كار انتخابات، ميدانيم انتخابات چيست، ميدانيم آن كساني كه در انتخابات، طرف قضيّه هستند و دخالت دارند، در چه محيط‌هاي فكري ممكن است قرار بگيرند، چه دشمني‌هايي با اينها ميشود، چه وسوسه‌هايي به اينها رو مي‌آورد؛ اينها چيزهايي است كه براي ما تجربه‌شده است؛ اينها روشن است.



 من توصيه ميكنم به همه‌ي اين آقايان محترمي كه نامزدهاي انتخاباتي هستند و به آنها ميگويم -آنچه را به مردم بايد عرض بكنيم، عرض كرديم- به آنها من عرض ميكنم كه در وعده‌هاي خود، در اظهارات خود، در برنامه‌هايي كه به مردم ميدهند، توجّه كنند كه دو سه چيز را حتماً رعايت بكنند: يكي مسائل اقتصادي است. حتماً توجّه كنند به مسائل اقتصادي و بگويند و قاطع بگويند كه براي اقتصاد كشور ميخواهند تلاش بكنند؛ اين يكي از مسائل مهم است. بگويند كه در درجه‌ي اوّل، معيشت مردم برايشان داراي اهمّيّت است.



 نكته‌ي دوّمي كه در برنامه‌ريزي‌هايشان، در اظهاراتشان، در وعده‌هايي كه به مردم ميدهند، بايد خودنمايي كند، مسئله‌ي عزّت ملّي و استقلال ملّت ايران است. آقايان! ملّت ايران، يك ملّت انقلابي است، ملّت ايران يك ملّت سرافراز است، ملّت ايران ملّتي است كه از نهايت ضعف و وابستگي توانست خودش را به اوج اقتدار و عزّت بين‌المللي برساند؛ اين ملّت را نبايد تضعيف كرد، اين ملّت را نبايد سرشكسته كرد، اين ملّت را نبايد در مقابل ملّتهاي ديگر، در مقابل قدرتهاي بزرگ به تسليم واداشت؛ اين ملّت، با اقتدار زنده است؛ اگرچنانچه اين اقتداري كه اين ملّت دارد نشان ميدهد نميبود، دشمن اكتفا نميكرد به اينكه بخواهد بيايد يك دستوري را به فلان رئيس‌جمهور ما يا به فلان مأمور ما بدهد؛ مي‌آمد مسلّط ميشد بر اين كشور. همان كاري را اينها با جمهوري اسلامي ميخواهند بكنند و در آن صورت ميكردند كه با اين كشورهاي وابسته‌ي مزدورِ بي‌آبروي بعضي از مناطق عالم ازجمله در منطقه‌ي ما دارند انجام ميدهند؛ همان رفتار را با ملّت ما ميخواستند انجام بدهند. بايد عزّت ملّي، سربلندي ملّت و عظمت ملّت در مقابل استكبار حفظ بشود؛ [نامزدهاي انتخاباتي] نشان بدهند كه در مقابل زياده‌خواهي آمريكا، در مقابل خباثتهاي صهيونيست‌ها ايستاده‌اند.



 نكته‌ي سوّمي كه بايد خيلي در برنامه‌ها و اظهارات و وعده‌هاي نامزدهاي محترم مورد توجّه قرار بگيرد، همين امنيّت ملّي است، همين آرامش ملّي است. سعي كنند گسلهاي اعتقادي يا جغرافيايي يا زباني يا قومي را تحريك نكنند؛ مراقب باشند! سالهاي متمادي است كه دشمنان ما دارند روي اين گسلها كار ميكنند. دشمنان جمهوري اسلامي روي كردستان كار كردند [امّا] مردمِ كُردِ مؤمنِ ما با مشت به دهان اينها كوبيدند. اينها آمدند بر روي مردم متعصّب و غيور آذربايجان كار كردند، سرمايه‌گذاري كردند [امّا] مردم غيور آذربايجان مثل صاحبان انقلاب، سر بلند كردند و در روي آنها ايستادند و آنها را مردود كردند؛ همين‌جور با مردم عرب خوزستان، با مردم بلوچستان، با مردم تركمن. دارند كار ميكنند، سرمايه‌گذاري ميكنند، پول ميدهند، مزدور ميگيرند، حرف درست ميكنند، براي اينكه بتوانند اين گسلها را فعّال كنند؛ امّا اقوام ايراني با همه‌ي قدرت، با همه‌ي صميميّت، با همه‌ي اخلاص، با همه‌ي ايمان ايستاده‌اند. نامزدهاي رياست جمهوري مراقب باشند به‌خاطر خطاي در تشخيص، كاري را كه دشمن نيمه‌كاره انجام داده و نتوانسته پيش ببرد، به نفع دشمن تعقيب نكنند و اين گسلها را تحريك نكنند.



 مسئله‌ي امنيّت و آرامش براي اين كشور بسيار مهم است. در انتخابات، مسئولان امنيّت، مسئولان آرامش، از قوّه‌ي قضائيّه، از نيروي انتظامي، از وزارت كشور، و بقيّه و بقيّه بايد همه مراقبت بكنند كه امنيّت را حفظ بكنند. اگر كسي عليه امنيّت اين كشور بخواهد قيام بكند، قطعاً با عكس‌العمل و واكنش سخت مواجه خواهد شد؛ اين را بدانند. آن صهيونيستِ پول‌دارِ آمريكاييِ خبيث كه گفت من گرجستان را با ده ميليون دلار توانستم زيرورو كنم، در سال ۸۸ به فكر افتاد كه جمهوري اسلامي را هم اين‌جوري [كند]. ببينيد اين خطاي در تطبيق و اين حماقت در شناخت به كجا ميرسد كه جمهوري اسلاميِ با اين عظمت را، ملّت ايرانِ با اين عظمت را مقايسه كنند با كشورهاي دستِ چندم دنيا و بخواهند اثر بگذارند و كار بكنند؛ خب برخورد كردند با ديوار مستحكم اراده و عزم ملّي. امروز هم همين‌جور است؛ اين را بدانند كه امنيّت براي اين كشور خيلي مهم است، مردم به امنيّت اهمّيّت ميدهند، اين حقير هم به‌تَبَع مردم، به امنيّت اين كشور اهمّيّت ميدهم؛ در انتخابات بايد امنيّت به‌صورت كامل محفوظ بماند؛ و هركسي كه از اين راه تخطّي بكند، قطعاً بداند سيلي خواهد خورد.



 قدرتها متعلّق به خدا است، دلها متعلّق به خدا است، دلها «بَينَ اِصبَعَيِ الرَّحمٰن»(۱۰) -لابه‌لاي اراده‌ي الهي- است؛ دلها دست خدا است. مردم ايران با اتّكاء به لطف الهي اين راه را با قدرت طي كرده‌اند، بعد از اين هم ان‌شاءالله طي خواهند كرد. و در ميان ملّت ايران، جوانان نقش برجسته‌تري دارند، و در ميان جوانان، شما جوانهاي عزيز خصوصيّتي داريد؛ اين را قدر بدانيد، خداي متعال را شكرگزار باشيد.



 پروردگارا! تو را به مهدي موعود، تو را به آن‌ كسي كه «بِيُمنِهِ رُزِقَ الوَريٰ وَ بِوُجودِهِ ثَبَتَتِ الاَرضُ وَ السَّماء»(۱۱) سوگند ميدهيم اين جوانان را و همه‌ي جوانان كشور را، همه‌ي ملّت بزرگ ايران را در سايه‌ي لطف و عنايت خود محفوظ بدار؛ ملّت ايران را بر دشمنانش پيروز كن. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد تو را سوگند ميدهيم ارواح طيّبه‌ي شهدا و روح مطهّر امام شهدا را با ارواح طيّبه‌ي محمّد و آل محمّد محشور بفرما.



والسّلام عليكم و رحمهالله و بركاته

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.