چهره ي بي زوال اين خورشيد منوّر، كه مي شود به خورشيد شهادت، خورشيد جهاد مظلومانه و غريبانه، تعبير كرد و به وسيله ي حسين بن علي عليه السلام و يارانش برافروخته شد. بيشترآشكار مي گردد و بركات عاشورا بيشتر معلوم مي شود.
نسخه مناسب چاپ
نویسنده: 
راسخون

 

اگر چه درباب محرم و عاشورا و آثار اين پديده ي عظيم صحبتهاي زيادي و افادات ارزشمندي شده است. لكن هر چه زمان پيش ميرود. چهره ي بي زوال اين خورشيد منوّر، كه مي شود به خورشيد شهادت، خورشيد جهاد مظلومانه و غريبانه، تعبير كرد و به وسيله ي حسين بن علي عليه السلام و يارانش برافروخته شد. بيشترآشكار مي گردد و بركات عاشورا بيشتر معلوم مي شود. ازهمان روز اوّلي كه اين حادثه اتفاق افتاد. تأثيرات بنياني اين حادثه بتدريج معلوم شد. ازهمان روزها عده اي احساس كردند كه وظايفي دارند. ماجراي توابين، قضاياي مبارزات طولاني بني هاشم و بني الحسن (عليهم الصلوة و السّلام) پيش آمد، حتي نهضت بني عباس كه عليه بني اميه در اواسط قرن دوم هجري به پا خواستند و دعاتي را به همه اطراف عالم اسلام آن روز، بخصوص به مناطق شرق ايران، خراسان و غيره فرستادند و زمينه را براي ازاله حكومت ظالم و مستكبر نژاد پرست اموي فراهم كردند. حتي نهضت عباسي ها هم كه بالاخره موفق شد. با نام حسين بن علي عليه السلام شروع شد. تاريخ را مطالعه كنيد. مشاهده خواهيد كرد كه دعات بني عباس وقتي در اطراف عالم اسلام مي رفتند. از خون حسين بن علي عليه السلام و شهادت آن بزرگوار و انتقام خون فرزند پيغمبر و جگر گوشه فاطمه زهرا (عليهم السّلام) مايه مي گرفتند. تا بتوانند تبليغات خود را به راه بيندازند. مردم هم قبول مي كردند. حتي لباس سياهي كه شعار و لباس عزاي امام حسين انتخاب شد در ابتدا اين لباس سياه به مناسبت عزاي امام حسين انتخاب شد و آن چنان كه در ذهنم هست. مي گفتند هذا حدادُ آل محمّد (صلي الله عليه و اله ) اين لباس عزاي ذريه ي پيغمبر است. بني عباس، اين چنين شروع كردند و آن تحوّل را به راه انداختند. البته خود آنان نيز منحرف شدند و دنباله ي كار بني اميه را پيش بردند. اينها تأثيرات عاشورايي است. در طول زمان هم همين گونه بوده است. آنچه در زمان ما اتفاق افتاد. از همه ي اينها بالاتر بود. يعني در عصر تسلط ظلم و كفر و الحاد بر سرتاسر عالم، درعصري كه عدالت، خلاف قانون، و ظلم در سطح بين المللي، قانون شده است. . . .

معرفت عاشورايي، اوج معارف اسلامي
 

منبع زخّار اين ارزشها و معارف اسلامي اين جاست. و در قله و اوج اين معارف، معرفت عاشورايي است. اينها را بايد قدر داشت. ما مي خواهيم اين معارف را در مقابل چشم مردم دنيا قرار بدهيم، در اين جا با تشكر از همه ي كساني كه در سال گذشته درخواست ما را اجابت و يك حركت تحريف آميز مربوط به عاشورا را از عزاداري عاشورا حذف كردند باز مي خواهم بر روي همين قضيه تأكيد كنم. عزيزان من، مؤمنين به حسين بن علي عليه السلام، امروز حسين بن علي مي تواند دنيا را نجات بدهد.
به شرط آن كه چهره ي او را با تحريف مغشوش نكنند، نگذاريد مفاهيم و كارهاي تحريف آميز و غلط، چشمها و دلها را از چهره ي مبارك و منوّر سيد الشهدا عليه السلام منصرف كند. بايد با تحريف مقابله كنيم، بطور خلاصه منظور من دو كلمه است: يكي اين كه خود عاشورا و ماجراي حسين بن علي عليه السلام منصرف كند. بايد با تحريف مقابله كنيم، بطور خلاصه منظور من دو كلمه است: يكي اين كه خود عاشورا و ماجراي حسين بن علي عليه السلام در منبر و در خلال روضه خواني، به همان شكل سنتي، يعني به صورت بيان وقايع شب عاشورا، صبح و روز عاشورا دنبال شود. معمولاً حوادث، حتّي حوادث بزرگ، به مرور زمان از بين مي رود. ولي حادثه عاشورا با جزئياتش، به بركت همين خواندنها باقي است. البته بايد بيان وقايع عاشورا، به صورت متقن باشد، درحدي كه در كتابهاي مثل لحوف ابن طاووس و ارشاد مفيد آمده است. نه چيزهاي من در آوردي. واقعه خواني و روضه خواني بشود. در خلال روضه خواني، مداحي، خواندن شعرهاي مصيبت، خواندن نوحه ي سينه زني و در خلال سخنرانيهاي آموزنده، ماجراي عاشورا و هدف امام حسين عليه السلام بيان بشود.

بيان هدفهاي امام حسين عليه السلام
 

همان مطالبي كه در كلمات خود آن بزرگوار است، كه « ما خَرَجتُ عَشراً وَ لا بَطراً و لا ظالماً وَ لا مُفسداً بَل اِنّما خَرجت أريدُ الاصلاح في اُمة جَدّي». يا اين كه فرمود: «يا ايُّها النّاس إنَّ رسول الله (ص) قال مَن رأي سلطاناً جائراً مستحلاً لِحُرم الله ناكثاً لِعَهد الله فَلم يُغَيِّرعليهِ بِقَول وَ لا فعلِ كان حقاً علي الله ان يَدخله مَدخله ». اين يك سرفصل و يك درس است. يا آن كه مي فرمايد: « فمن كانَ باذلاً فينا محجته و موطناً علي لقاء الله نفسه فليرحل معنا ». بحث ملاقات با خداست، هدف آفرينش بشر«انك كادح الي ربك كدحاً فملاقيه » است. همه اين تلاشها و زحمتها همين است كه ملاقات كند ( فملاقيه ). اگر كسي موطن در لقاء الله است، توطين نفس بر لقاء الله كرده است. «فليرحل معنا ». بايد با حسين راه بيفتد و نمي شود در خانه نشست نمي شود به دنيا و تمتعات دنيا چسبيد و از راه حسين غافل شد بايد راه بيفتيم. اين راه افتادن از درون خود ما، از نفس ما واز تهذيب نفس شروع مي شود و به سطح جامعه و جهان كشيده مي شود اينها بايد بيان بشود. اينها هدفهاي امام حسين، خلاصه گيريها و جمع بنديهاي نهضت حسين است.(۱)

پي نوشت ها :
 

۱- ديدار با علماء و روحانيون و طلاب- مبلغين و مداحان اهل بيت (عليهم السّلام) در آستانه ماه محرم ۷۴/۳/۳.
 

منبع: منبع : شخصيت و سيره ي معصومين(عليهم السلام)در نگاه رهبر انقلاب اسلامي(جلد ۵)،( شخصيت و سيره امام حسين (عليه السلام))
،ناشر موسسه فرهنگي قدر ولايت - ۱۳۸۳

 

انتهاي پيام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.